Alternatívák fájdalomcsillapításra

Alternatívák fájdalomcsillapításra

Hátfájás

A hátfájást a hát izmainak vagy idegeinek károsodása okozhatja. Gyakran azonban nehéz megállapítani a fájdalom pontos okát, ami miatt rendszerint specifikus hátfájásról beszélnek. A legtöbb hátfájást inkább megerőltetés, helytelen testtartás, vagy kisebb sérülés okozza.

A fájdalom gyakran hirtelen jelenik meg és rendszerint (előzetes) mozgáshiány, vagy egy bizonyos mozdulat váltja ki. A mozgáshiány, vagy mozgásszegény életmód miatt az izmok elgyengülnek, így nem képesek a hát megfelelő megtámasztására, miáltal az, bizonyos mozdulatokra jóval sérülékenyebbé válik. Rendszerint a problémát valamely izom, ín, vagy ínszalag húzódása vagy szakadása okozza, ami izomfájdalmat, izomgörcsöt vált ki.

A hátat érintő leggyakoribb terhelés, a hanyag tartás. Görnyedten ülünk a székben, rossz pozíció vezetés közben, sok állás, a tárgyak nem megfelelő emelése, a stressz, a túlhajszolt életvitel stb. Fenti esetekben még a kisebb mértékű hátprobléma is komoly fájdalmat okozhat a legváratlanabb helyzetekben, időpontokban.

Tünetek:

  • felkeléskor fájdalom és a hát merevsége (érdemes megvizsgálni az ágyat, matracot!)
  • a nap végén fájdalom és a hát merevsége (monitor előtti, vagy folyamatos koncentrálást igénylő munkavégzés esetén fontos óránként átmozgatni magunkat)
  • ülést követően fájdalom és a hát merevsége (hanyag tartás, derék nem megfelelő megtámasztása)
  • a lábak és a tompor fájdalma (komolyabb aggodalomra ad okot, előtte érdemes széket váltani, helyes testtartásban ülni)

A fenti tünetek első megjelenésekor már komolyan kell venni a mozgást, mint alternatívát, a későbbi komoly fájdalmak megelőzésére.

Amennyiben a fájdalom tartósan és egyre intenzívebben fáj, vagy csak időszakosan, bizonyos mozdulatokra, meg kell állapítani a fájdalom okát.

A meghúzódott hátizom kezelése más terápiát igényel, mint a porckorongsérv (ezzel itt és most nem foglalkozunk)

 

Izomhúzódás által okozott fájdalom kezelése

Ez a leggyakrabban előforduló ok, a hátfájások mögött. Ilyenkor jobban oda kell figyelni: nem hajlunk, hanem leguggolunk, nem hajlott, hanem egyenes háttal emeljük a terheket.

Az orvos által ajánlott gyógyszereket, kenőcsöket (gyulladásgátló, izomlazító), ha már annyira elfajult a dolog, alkalmazni kell.

Nagyon humánus és egyszerű mód, az izmok lazítása masszázzsal, hőterápiával, valamint kiropraktikai módszerekkel, étrend-kiegészítők bevezetése (magnézium-aszpartát)

Alternatívaként szóba jön még az akupunktúra és az akupresszúra

Az akupunktúra jelentősen tudja csökkenteni a fájdalmat, valamint a kiváltó ok kezelésére is hatékonyan alkalmazható. Nem akkut esetekben, már az első kezelés is jelentős javulást hozhat.

Akupresszúrával a gerinc mentén lefutó izmokra kell nyomást gyakorolni közepes erősségig.

Érdekes, de meg kell említeni, hogy a halolaj képes csökkenti a gyulladást, miközben biztosítja az ízületek olajozottságát. A görcsöket enyhíti a kalcium és magnézium szedése, vagy ezeknek a nyomelemeknek élelmiszereken keresztüli fokozott bevitele. Feltétlenül fontos ilyenkor a nagy adagú C-vitamin szedése, ami (többek között) erősíti a kötőszöveteket is. A gyömbér is kitűnő gyulladáscsökkentő, és nem mellékesen csökkenti a fájdalmat.

Bánjunk csínján a meleg fürdővel, párnával, palackkal. Először nagyon jól esik, hiszen a meleg fájdalomcsillapító hatású, viszont az addig szunnyadó gyulladást belobbanthatja!

Homeopátiás szerekből a következőeket javasolják, de mielőtt elkezdeni alkalmazni, feltétlenül konzultáljon a patikussal!

Gelsemium: hátfájdalom és nehézláb, gyengeség érzet párosul

Hypercum perforatum: intenzívebb a fájdalom, ha a beteg ül, és az szúró, égető.

Rhus toxicodendron: az izomfájdalom és merevség pihenés hatására erősödik.

A nehezen gyógyuló hátfájás jelentősen befolyásolja a beteg életminőségét. Feltétlenül fontos, hogy szakember véleményét kérjük ki a fájdalom valódi okáról!

Gyógynövények:

  • árnika (kenőcs, tinktúra)
  • lucfenyő, eukaliptusz, erdei fenyő, bors menta, rozmaring teafa (illóolaj, helyi bedörzsölésre)
  • orbáncfű (olajos kivonat, bedörzsölésre)
  • paprika (erős paprika, kapszaicin kivonat, bedörzsölésre)
  • mustár (őrölt fehérmustármag és langyos víz elegyéből készült masszát a fájó területre rakjuk gézlapon, majd ezt beborogatjuk)
  • torma (vérbőség fokozására, izomfájdalmak enyhítésére)

Nagyon fontos, hogy csökkentsük a stresszt kiváltó tényezőket, ne vállaljuk túl magunkat!

Mozgásterápia

  • Gyógytorna
  • Alexander technika
  • McKenzie gyógytorna