Harc a krónikus gerincfájdalom ellen

A krónikus gerincpanasz a betegszabadságok leggyakoribb oka az iparilag fejlett országokban,  hazánkban.
Idült gerincfájdalomról akkor beszélhetünk, ha a fájdalom három hónap után is fennáll.
A látszólag könnyű, irodai ülőmunkát végzők körében gyakrabban fordul elő a mindennapokat megkeserítő gerincpanasz, mint a nehéz fizikai munkát végző embertársaink között.

A háttérben leggyakrabban a gerinc degeneratív elváltozásai állnak. Ezek a csigolyák, a kisízületek, a szalagok és izmok túlterheléséből, gyulladásából, a porckorong kopásából erednek. A panaszok nem mindig mozgásszervi eredetűek.

Gerincbántalom: megelőzés és terápia

"Fáj a derekam!" ezt minden ember elmondja életében legalább egyszer, de inkább többször. Egy kisebb szúró vagy húzódó fájdalom azonban teljesen normális és hamar elmúlik.

A leghatékonyabb és ezért a legfontosabb, a megelőzés, amelynek első lépése a gyermekkori gerinc deformitások korai felismerése. Igaz, hogy ezek nem gyógyítható kórképek, de időben elkezdett kezeléssel a fiatal korban kialakuló elváltozások elkerülhetők.

Nagyon fontos! Kisbabád minél többet és szabadon mozoghasson, ezzel megerősítve fokról fokra a legfontosabb izmait, amik az éppen kialakulóban lévő (megfordulás fekvő helyzetben, felülés, csúszás, négykézláb mászás, felállás) mozgást segítik.

Gondoskodnod kell róla, hogy az éppen felfedezett mozgást minél többször próbálgassa. Biztosíts számára biztonságos, nagy teret!

Amikor már biztonságosan közlekedik a két lábacskáján, engedd minél többször mezítláb járkálni. A talaj egyenetlenségei segítik a talp boltozatának megtartásáért felelős izmok fejlődését, erősödését. Szintén az egyenetlen talajon való közlekedés az, amely segíti a gerincoszlop menti izmok erősödését, az ízületek rugalmasságának megőrzését. Természetesen a mezítláb, egyenetlen talajon való járás a felnőttek számára ugyanilyen fontos! Használj ki tehát minden ilyen lehetőséget!

A másik módszer a megelőzés eszköztárában a felvilágosítás és megfelelő életvitel kialakítása.

  • már egészen pici életkortól a mozgás szeretetére, a rendszeres napi tornára kell nevelni a gyermekeket
  • fel kell hívni a figyelmet az elhízás káros hatásaira
  • fontos a lapos párnán való fekvés, a tartást adó, közepesen kemény fekhely kialakítása
  • megfelelő bútorok kiválasztása
  • a helyes testtartásra minden testhelyzetben figyeljünk, tükör előtt kiválóan gyakorolható, eleinte odafigyelést igényel, de a későbbiekben automatikussá válik
  • ülő-foglalkozás esetén teremtsünk alkalmat a nyak néhány perces tornáztatására

Ha már jelentkeztek a tünetek, még mindig van lehetőség elkerülni, hogy a fájdalom mindennapjaink részévé váljon. Ennek egyik lehetősége a fájdalomcsillapító és izomlazító gyógyszerek mellett a fájdalmas epizódot követően az időben elkezdett mobilizálás, passzív mozgások bevezetése, majd a célzott gyógytorna, izmok erősítése.

  • a medence- és a csípő izomzatának erősítése és nyújtása
  • a hátizomzatot, hasizmokat erősítő gyakorlatok precíz elsajátítása
  • a vízben végzett tornagyakorlatok
  • az úszás

A gyógytorna gyakorlatai mellett az izmok lazításával a fájdalmat enyhítik a lazító-nyújtó masszázsok, fizioterápiás kezelések. A súlyfürdő az egyes izomgörcsök oldására, a csigolyaízületek merevségének mérséklésére szolgál, azáltal, hogy a csigolyák széthúzódnak egymástól. Ugyanezt a célt szolgálja, csak fordított testhelyzetben a gerincnyújtó pad, ami a gravitációt és saját súlyunkat használja fel a csigolyák szelíd széthúzására.

A derékfájás (lumbágó) - Hogyan előzhető meg és mit lehet tenni ellene?

A lumbágó, a leggyakoribb mozgásszervi megbetegedésnek számít.
Mivel igen gyakori megbetegedés, és gyakran a fájdalom erőssége miatt kifejezett mozgáskorlátozottsággal jár, ezért gyakran munkából való kiesést okoz.
A gerincoszlop ez a rugalmas, mégis szilárd váz teszi lehetővé a test helyzetváltoztatását és egyben biztosítja a törzs és fej tartását, valamint védelmet nyújt a gerincvelőnek is.

 A lumbágó hármas tünet együttese

  • deréktáji fájdalom,
  • ágyéki gerinc melletti izmok görcse-merevsége
  • kényszertartás az ágyéki gerincen.

A terhelésből adódóan, elsősorban az ágyéki-keresztcsonti gerinc betegségei a leggyakoribbak, ez a szakasz a legsérülékenyebb, melyekhez korunk mozgásszegény életmódja, a helytelen testtartásban végzett, döntően ülő munka nagyban hozzájárul.

A lumbágó  hármas tünete közül, a beteg számára a legkellemetlenebb a fájdalom, mely  lehet hirtelen kezdetű, egy rossz mozdulathoz, nehézsúly emeléséhez kötethető. A fokozatosan kialakuló, a munkavégzéshez köthető kényszertartás, helytelen tartás.
A fájdalom erőssége az erős, mozgásképtelenséget okozótól az enyhe, inkább csak bizonyos testhelyzetekben jelentkezőig terjedhet.
A fájdalmat a betegek legtöbbször csak az ágyéki-keresztcsonti gerinc területén jelzik, ritka esetben a csípőízületbe, farizomzatba sugárzik.

Amikor feltétlenül orvoshoz kell fordulni:

  • 3 nap alatt nem szűnő, erős fájdalom,
  • széklet- vizelettartási zavar, alsó végtagi gyengeség és/vagy zsibbadás,
  • magas láz.
  • ha a panaszok mérséklődnek, de hetekig fennállnak, megszűnnek, de bizonyos mozdulatokra ismét jelentkeznek.

 Mi lehet az oka a derékfájásnak?

  • Növekvő testsúly, főleg a „pocakosodás”, terhesség, melyek fokozott terhelést jelentenek a már amúgy is túlterhelt ágyéki-keresztcsonti gerincnek.
  • Hirtelen lehűlés miatti izomfájdalom pl izzadás, napozás után hidegben tartózkodás.
  • Gerinc melletti izomzat (vázizomzat) gyengesége, „elfáradása”, sérülése. o       A gerinc szalagjainak megbetegedései pl. leggyakrabban  húzódása, ritkán szakadása.
  • A gerinc kisízületeinek „kopásból” származó elváltozásai.
  • A porckorongok „kopása”.
  • Gyulladásos folyamatok, melyek egyaránt érinthetik az izmokat, porckorongokat, csigolyákat, kisízületeket.
  • Csontritkulás, mely a gerinc stabilitásának csökkenése, esetleg kóros, sérülés nélküli csigolyatörések által okoz fájdalmat.
  • Daganatos elváltozások, melyek a csigolyákat érintik.
  • Közvetve: az alhasban, kismedencében helyet foglaló szervek megbetegedései is okozhatnak erre a területre sugárzó fájdalmat pl. vesebetegségek, nőgyógyászati betegségek.
  • Pszichés eredet. (erről bővebben a blogban olvashatsz)

Mit tegyünk a fájdalom csökkentésére?

Az első néhány napban mindenképpen a kemény alapon való, szigorú fekvés ajánlott! Meg kell találni azt a pozíciót, melyben a fájdalom a legenyhébb. Hidd el, van ilyen!
Ezt általában felhúzott lábakkal lehet elérni háton vagy oldalfekvésben.
Ezzel a gerincet tehermentesítjük, csökkentjük az izmok merevségét, a kényszertartást, ezek révén a fájdalmat. Jó hatású lehet az izmok görcsének enyhítésére a masszázs, a jegelés, a merevséget melegítéssel lehet oldani. Vigyázat! Bizonyos esetekben szigorúan tilos a meleg, melegítés!
Jó hatásúak a különböző, úgynevezett nem szteroid gyulladáscsökkentők, valamint  a különböző izomlazítók.
Fontos, hogy a terhelést csak néhány nap után kezdjük meg, fokozatosan. Amennyiben a fájdalom már elviselhető, és mozgásra sem jelentkezik erősebb fájdalom, a gyógytorna is elkezdhető.

Megelőzés és a kiújulás megakadályozása

A lumbágó kezelése nehezebb, mint kialakulásának megelőzése. A rendszeres testmozgásra nevelést, a helyes testtartás kialakítását, már kisgyermekkorban el kell kezdeni! Nagyon fontos, hogy már kisgyermekkorban tanítsuk meg gyermekünknek az alap, lazító mozdulatokat, amiket egy idő után már rutinból fog elvégezni! Nagyon szomorúnak tartom, hogy az iskolában még mindig nem fordítanak kellő figyelmet a kisgyermekek ülőalkalmatosságainak kiválasztására, valamint az órák 5 perces megszakításával járó átmozgatásra!

  • Súlyfelesleg esetén testsúlycsökkentés.
  • Rendszeres gerinctorna, legfontosabbak a nyújtó gyakorlatok, a gerinc melletti izomzatot, hasizmokat erősítő gyakorlatok.
  • Rendszeres sportolás. A választható sportok: úszás, kerékpározás (ez csak bizonyos esetekben lehet mobil kerékpározás), séta.
  • Időnkénti fizikoterápia.
  • Kényszertartásban végzett munka során, óránként 5 percre álljunk fel, mozgassuk meg gerincünket.
  • Nehéz fizikai munka esetén, a gerinc tartását fokozó gerincfűző viselése javasolt.
  • Változtassunk alvási szokásainkon, lehetőség szerint cseréljük ki ágyunkat, a gerinc alvás közbeni tartást biztosítóra.

 Tipp: aki fitten akarja tartani porckorongjait, az végezzen nyújtó és lazító mozdulatokat.

A hátnak  ülés közben is mozgásban kell maradnia, tehát változtass gyakrabban ülőpozíciódon. Ugyanis nem az ülés az, ami a hátra rossz hatással van, hanem az, hogy közben keveset mozog.

Tipp: Napi 10 perc gimnasztika vagy egy félórás séta, segít egészségesen tartani a hátat.
Az ágy megválasztása is nagyon fontos!
A túl kemény fekhely, deréktájon a gerinc homorodásához és az izomzat túlzott feszüléséhez vezethet. A következmények: állandó fájdalom, ami miatt rosszul alhat. A túl puha matracok sem ajánlottak, mivel nem támasztják alá kellő mértékben a gerincet. A leginkább bevált a közepesen keménységű matrac. Ezek alátámasztják az érzékeny derekat és ritkábban alakulnak ki görcsök.

Vedd tudomásul, a néha fájó hát éppúgy hozzátartozik az élethez, mint a nátha. Kíméld egy kicsit, de nem kell túldramatizálni. Inkább tanulj a fájdalomból és légy aktívabb!