Üljünk optimálisan az irodában is! Pár gondolat egy ülőmunkát végző munkavédelmi szakmérnöktől. (Lőrincz Emese munkavédelmi szakmérnök)

Üljünk optimálisan az irodában is!

Pár gondolat egy ülőmunkát végző munkavédelmi szakmérnöktől.

Nagyon kevés az a munkáltató, aki mindent megtesz azért, hogy a munkavállaló a legeslegjobb munkakörülmények között dolgozzon. Munkavédelmi szakmérnökként keresem a megoldásokat, hogy a dolgozó ideális körülmények között tudja eltölteni a napi munkaidejét. Ráadásul 16 év irodai jellegű munkavégzés után, saját magamon tapasztalom az egészséges munkakörnyezet kialakításának igényét. Hogy miért nem jutunk el az ideális állapothoz? Ennek oka, hogy nincs meg rá az anyagi háttér, vagy nincs rá igény. Az ülő munkát végzők munkahellyel támasztott igényei jól körülhatárolhatóak, standardizálhatóak. Ráadásul, ha a képernyő előtt végzett munka meghaladja a műszakonkénti 4 órát (maximum 6 órát a jogszabály alapján), akkor beszélhetünk képernyő előtti munkavégzésről. Ez esetben az 50/1999. (XI. 3.) EüM rendelet előírásait kell betartani.

Számtalan helyen találkozhatunk mindenféle leírással, javaslattal, hogy mit tegyünk, hogy a képernyő előtt ne romoljon egészségi állapotunk. Sajnos az igényekkel rendelkező munkavállalónak saját magának kell megtalálni azt az elfogadható megoldást, ami a munkáltató is „elvisel” és a dolgozó is képes létrehozni.

A munkavédelem a munkabiztonság, munkaegészségügy és ergonómia területekből áll. Lényegében objektív és mérhető mérnöki munkát igényel a követelményeknek való megfelelés, azonban az ergonómia a szubjektivitást és az egyénre szabottságot hozza be.

Az ergonómia az ember-gép-munkakörnyezet kapcsolatát vizsgáló tudományág. Az ergonómia a görög „ergon – munka”, valamint a „nomos - tan, törvény” szavakból alkotott szóösszetétel. Kialakulása és fejlődése kapcsolatban van a műszaki, technikai fejlődéssel, az automatizációval, az összetett ipari rendszerek fejlődésével, valamint annak felismerésével, mennyire fontos tényező a munkavégzésben az ember. Az ergonómia egyaránt támaszkodik a pszichológia, a szociológia, a pedagógia, a műszaki tudományok, az orvostudományok és a munkaszervezés ismereteire.

Az ülés ergonómiája

Mindenki tudja, hogy egyenes háttal kell ülni. Nem szabad görnyedni, időközönként fel kell állni és meg kell mozgatni magunkat. Ennek tudatában mégsem bírjuk ezeket az aranyszabályokat betartani. A megfelelő ülési testtartás fenntartásához mindenképpen segédeszközre van szükség. Én ezeket a segédeszközöket teszteltem.

Az én ergonómiám

Adott az átlagos irodai forgószék, az íróasztal és a napi 4 óra monitor előtt. Saját hatáskörben kivitelezhető megoldást kezdtem keresni. Az alábbi munkaszék alkalmatosságokkal „próbálkoztam”:

 

Először a legolcsóbb, a konzervatívak szerint extrém megoldással kezdtem: a gimnasztikai labdával. Előnye: egy ideig kiváló, dinamikus ülést biztosít. Ám hosszabb távon fárasztó, kényelmetlen, ide-oda gurul.

A gimnasztikai labda továbbfejlesztett változata a labdaszék:

 

Az első képen látható labdaszéket vettem otthonra, ami szerintem nagyon jó megoldás, ám otthon maximum már csak 1-2 órát töltök az íróasztalnál. Hátránya még, hogy a labdához képest drága.

Második próbálkozásom az ülőpárna volt, amit fél évig teszteltem. Sajnos ugyanolyan tapasztalattal zártam mint a labdát. Szerintem nagyon fontos azt figyelembe venni, hogy akár ülőpárna, akár gimnasztikai labda, mindenféleképpen egy kis tornát be kell iktatni, különben az alapfájdalmak felerősödnek:

Végül eljutottam arra a megoldásra, ami talán a legoptimálisabb ár/érték arányban mindenképpen: az ékpárna. Előnye: egész nap tudok rajta gond nélkül ülni, kényelmes, észre sem veszem, hogy van. A hátfájással kapcsolatos panaszaim minimálisra csökkentek. Nincsenek illúzióim, hogy létezik olyan megoldás, hogy a hátfájástól örökre, nyomtalanul meg lehet szabadulni.

 

Az ékpárna ergonómiája

Az ékpárna a szék ülőfelületére téve megemeli az ülőcsontunkat, ezáltal a medencét és vele együtt az ágyéki gerincet az optimális helyzetbe hozza (a medence kissé előrebillent helyzetbe kerül, az ágyéki homorulat megtartott marad az ülés közben). Az ékpárna a gimnasztikai labdával hasonló jótékony testtartást biztosít, azonban kiküszöböli annak kényelmetlenségét.

Az ékpárnában további lehetőségek is vannak:

 

Mondd, Te melyiket választanád?

Tags: